MYTIKA-systemet part 4: Troldkraft, Sejdmagere og magiske genstande.

I sidste indlæg gennemgik vi en Spilpersons Grundegenskaber, Race og Karaktertype og nu ser vi på magi, kaldet for troldkraftt.

 I det mytiske Daneheim er magi lige så ægte, som luften man indånder og månen om natten. Den er ikke noget, man kan se med det blotte øje, men den har stor indflydelse på alles liv. Magi i Daneheim kaldes for sejd, og dem der er gode til at bruge den, kaldes for besværgere eller sejdmagere. En sejdmager, er en der kan hidkalde, styre og kontrollere de magiske energier, der strømmer igennem luften, jorden og alt liv på den. Denne magiske energi kaldes for troldkraft, som sejdmagereren former til en spektakulær manifestation, der tager form af en besværgelse. Der findes flere forskellige former for sejd, og for den uindviede kan de alle fremstå ens.

 

I Mytika er det ens valgte egenskaber, der afgør om en Spilperson har troldkraft og derved evnen til at fremmane besværgelser. Eksempler på sådanne egenskaber er Evnerne anmodninger og besværger, som kan vælges af Karaktertyperne ‘Præst' eller ‘Sejdmager’. Her får Spilpersonen evnen til at fremmane sejd i form af Besværgelser eller Anmodninger og adgang til at vælge to besværgelser, afhængig af sin Karaktertype. Et andet eksempel er Talentet forbundet til naturen, der giver Spilpersonen evnen til at fremmane nogle udvalgte besværgelser i et foretrukket landskab (eksempelvis skov).

DeanSpencer-spotcol-trollcross.png

Anmodninger og besværgelser

Der er to typer af magi i Mytika: anmodninger og besværgelser.

Anmodninger er mindre manifestationer af magisk energi. Ved besværgerens morgenritual gør besværgeren et ønsket antal Anmodninger aktive. Besværgeren kan fremmane sine aktive anmodninger med en Hurtighandling, uden at det koster Troldkraftpoint (se afsnittet ‘Troldkraft’ nedenfor) og så mange gange på en dag, som besværgeren ønsker.

Besværgelser er kraftige manifestationer af magisk energi, og hver fremmaning af en besværgelse bruger Troldkraft.

Antallet af kendte besværgelser eller anmodninger bestemmes delvist af valgte egenskaber og delvist af Karakter-niveau. En Spilperson med Evnen besværger kender således to besværgelser i 1. og 2. niveau, tre besværgelser i 3. og 4. niveau og fire i besværgelser i 5. og 6. niveau. Vælger den samme Spilperson Talentet forstærket besværger kender besværgeren yderligere to besværgelser. Samme princip gør sig gældende for Anmodninger.

 Besværgelser kan fremmanes i tre besværgelses-niveauer. Desto højere besværgelses-niveau, desto kraftigere besværgelse. De fleste besværgelser kan vælges i 1. besværgelses-niveau, men kan ligeledes fremmanes i 2. eller 3. besværgelses-niveau med kraftigere effekt, des højere niveau, besværgeren er i. Nogle besværgelser kan dog ikke fremmanes med mindre kraft end 2. eller 3. besværgelses-niveau, og ej heller fås før det respektive niveau.

En besværgers mulighed for at fremmane besværgelser af højere styrke bestemmes af valgte egenskaber, som ofte har et minimums Karaktertype-niveau som forudsætning (for eksempel kræver 2. niveau besværgelser at Spilpersonen minimum er i 3. Karaktertype-niveau).

 

Herunder er et eksempel på henholdsvis en anmodning og en besværgelse:

MAGIER EKSEMPLER.png

Troldkraftpoint

Anmodninger og Besværgelser fremmanes med Troldkraftpoint, hvilket gives sammen med den egenskab, der gav besværgeren mulighed for at fremmane magi. For en Sejdmager med Evnen besværger er dette eksempelvis 6 + VIS i 1. Karaktertype-niveau.

Der er to typer af magi i Mytika: anmodninger og besværgelser.

Ved besværgerens morgenritual gør besværgeren et ønsket antal Anmodninger aktive. Hver Anmodning koster 1 Troldkraftpoint, og herefter kan besværgeren fremmane sine aktive anmodninger med en Hurtighandling, uden at det koster Troldkraftpoint og så mange gange på en dag, som besværgeren ønsker.

 Hver besværgelse koster som udgangspunkt besværgelsens valgte Besværgelses-niveau at fremmane. For hver gang den samme besværgelse fremmanes igen, på samme dag, koster den besværgelse ét Troldkraftpoint ekstra.

Så en besværgelse fremmanet i 1. besværgelses-niveau koster 1 Troldkraftpoint. Fremmanes den samme besværgelse igen koster den nu 2 Troldkraftpoint og så videre.

 

I basisreglerne trættes en besværger efterhånden som vedkommende bruger af sine Troldkraftpoint. Her opdeles besværgerens Troldkraftpoint i to lige store puljer: Troldkraft (basis) og Troldkraft (reserve). Først bruges Troldkraft (basis) og når denne pulje er tom, bruges Troldkraft (reserve). Hver gang en besværger bruger Troldkraft (reserve) udføres et Afværgekast (Viljestyrke) med en Sværhedsgrad på 10 + samlet antal brugt reserve Troldkraft for den dag, med følgende effekt:

·         Første fejlede kast: Besværgeren får Tilstand (Træt).

·         Andet fejlede kast: Besværgeren får i stedet Tilstand (Udmattet).

·         Tredje fejlede kast: Besværgeren får også Tilstand (Besvimet).

 

Desto mere besværgeren trækker på sine reserver, desto større risiko sætter besværgeren således sig selv i, når der kastes Besværgelser.

Modmagi

I basisreglerne kan en besværger forsøge at stoppe en stoppe en besværgelse, netop som den bliver fremmanet. Dette kan gøres i stedet for et angreb eller selv at fremmane en besværgelse ved at identificere modstanderens besværgelse med et Færdighedskast (Trolddomskunst). Herefter mødes den fjendtlige besværgelse med en mod-magisk energiudladning. At forsøge dette koster Troldkraftpoint svarende til besværgelsens Besværgelses-niveau. Herefter udføres et Magisk-færdighedskast imod modstanderens Magisk-færdighedsforsvar (en slags magisk angrebskast imod modstanderens magiske forsvar), lykkes dette annulleres modstanderens besværgelse.

bows and arrows.png

Magiske genstande

Magiske genstande i Mytika er yderst sjældne og meget magtfulde. I stedet for en lang række magiske genstande, anskaffer Spilpersonerne sig i stedet udstyr af forbedret kvalitet, som mesterlavet-kvaliteterne balanceret eller skarp klinge, der henholdsvis giver +1 til Angrebskast eller skade med et våben.

Ligeledes kan der skaffes genstande af sjældne materialer, der har særlige effekter, som vist i eksemplet herunder:

 Elletræ; 30 se per pund af genstandens vægt: Elletræ, også kaldet alfetræ, er en sjælden træsort, der kun findes i de dybeste og mest uberørte steder i naturen. Ifølge legender stammer træsorten oprindeligt fra Alfheim, og er lyst, utroligt let, fleksibelt og stærkt i sin holdbarhed. Kun genstande der er næsten helt lavet af træ, opnår træets fordele. Buer, skjolde og spyd får den fulde effekt. Økser og stridskøller eller andre genstande, der kun delvist er lavet af træ, får kun halv effekt. Dog beregnes prisen for disse genstande, også som om våbnet vejede halvdelen.

•  Genstande har 1/2 vægt.

•  Skjoldes Færdighedspåvirkning reduceres med 2.

•  Buer har + 1,5 meter rækkevidde og giver +1 skade.

 

Har du nogen spørgsmål, enten til bloggen eller af mere generel karakter, så skriv til os inde på vores Facebook side eller skriv til os herinde. Så vil vi svare så hurtigt som muligt.

Forrige
Forrige

Opdatering på baggrund af OGL

Næste
Næste

MYTIKA-Systemet part 3: Grundegenskaber, Race og Karaktertype