MYTIKA-systemet, part 1
I dette og næste indlæg ser vi nærmere på nogle af de regler, der karakteriserer MYTIKA. Fokus for denne blog er på nogle af de helt basale grundelementer i spillet som niveau og udførsel af terningkast, samt nogle af de elementer, der er vigtige i kamp.
Terningekast og Succesgrader
Den helt simple grundregel i MYTIKA er, at hver gang Spilmesteren beder spillerne om at udføre et kast af en slags, foregår det på den måde, at der kastes en terning, hvorefter der justeres af positive eller negative faktorer. Derefter siges det samlede resultat (terningkastet + positive justeringer og fratrukket negative justeringer) højt til Spilmesteren, og hvis resultatet er det samme som, eller højere end den sværhedsgrad som Spilmesteren kræver, lykkes kastet. Er det under sværhedsgraden, fejler det.
Imidlertid bruger MYTIKA også succesgrader for ikke kampbaserede terningkast, for at se hvor godt noget lykkes, eller hvor meget det fejler. Dette kan ses i tabellen herunder.
Forsøget lykkes på en måde, så Karakteren får en stor fordel. Karakteren undgår helt effekt fra egenskaber, der normalt har halv effekt ved et succesfuldt Afværgekast.
Denne tilgang giver Spilmester og spillere mulighed for at rollespille den specifikke fordel eller ulempe, som terningkastets resultat medfører.
Udregninger
Der er 5 forskellige typer af justeringer til Grundegenskaben. De tre første er:
Herudover er der to undtagelser, som vi ser lidt grundigere på:
Niveau og styrkeforhold
Hver Spilperson kan som udgangspunkt kun stige til og med 6. niveau. Herefter kan Spilpersonen fortsat erhverve sig egenskaber, men Afværgekast, Grundegenskaber, ‘Livspoint’ og så videre udvikler sig kun af valgte egenskaber herefter.
Det betyder, at spillet giver en følelse af, at Spilpersonerne er mennesker og ikke undervejs bliver til halvguder. De farligste væsner i Midgård forbliver store trusler mod såvel verden som Spilpersonerne, og Spilpersonerne kan ikke ene mand nedkæmpe en hær af fjender.
Samtidig giver det en tilfredsstillende oplevelse af, at Spilpersonerne konstant udvikler sig og bliver til stærkere og bedre helte i spillet.
Kamp
Kamp er vigtigt i de fleste rollespil, og MYTIKA er ingen undtagelse. Herunder gennemgås samtlige regler ikke, men derimod nogle af de regler, der tydeligst definerer MYTIKA.
Handlingsøkonomi
I MYTIKA har hver Karakter 5 Handlingspoint hver Tur, som kan bruges på tre former for Handlinger. Spilleren vælger således selv ud fra disse Handlinger, hvordan spilleren agerer i sin Tur. For hver type af Handling, tilhører et ikon, der repræsenterer, hvad handlingstypen koster. I bogen vil hver Handling blive introduceret med passende, tilhørende handlingsikon (dette er desværre ikke muligt at gøre her i bloggen, hvorfor det er skrevet med tekst).
Udover disse tre Handlinger, har hver Karakter også en Handling, der kan bruges i løbet af en Runde, dvs. enten i egen Tur eller udenfor sin egen Tur.
Kampform og Livskraft
MYTIKA opererer ikke med livspoint. I stedet er ‘livspoint’ opdelt i to, Kampform (KF) og Livskraft (LK).
En Karakter mister KF, hver gang den Karakter tager skade, undtagen hvis Karakteren ikke har mere KF. Herudover giver et Kritisk-træf og enkelte andre specielle angreb LK skade.
…..
Kampform er en Karakters evne, sjette sans og held til at undgå skade og udholde smerte. KF bruges når en fjende ville have såret Karakteren, var det ikke for Karakterens reflekser, evner og sejhed. Hvad enten det omhandler at parere, undvige eller blokere et farligt angreb i sidste øjeblik. Bøje og vride sig, for at komme fri fra et fjendligt greb, eller desperat sparke, slå og parere sig fri fra en bjørn, så den ikke får kløer og tænder i en.
Tab af KF repræsenterer således beskadigelser i form af snitsår og kraftige blå mærker, at få slået luften ud af kroppen, og den udmattelse kamp helt naturligt er for kroppen. Den bliver også en indikator på hvordan kampen går, og hvem der er henholdsvis i offensiven og i defensiven, da tab af KF er mindre farligt end tab af LK. KF genvindes hurtigt, igennem såvel hvile som magisk helbredelse, da de små sår og slag hurtigt heles og effekten fra skaderne aftager.
Kampform stiger ved hvert niveau, da Karakteren får mere erfaring og evne i at undgå og modstå skade med mindst mulig energibrug undervejs. Hvad enten det er ved at parere, blokere eller undvige angrebet på den mest optimale måde. En Karakter på 0 KF er træt og langsommere i reaktioner, men er ellers ikke påvirket.
…..
Livskraft er en Karakters evne til at modstå og overkomme fysisk skade. Tab af Livskraft repræsenterer altid reel fysisk skade. Hvad enten det er gift, en sygdom eller et angreb, i form af et dødeligt stik i de vitale organer, et sår der flår muskelvæv op, eller et knusende træf med en stridskølle, der har forårsaget beskadigelse af kroppen, efterlades Karakteren såret. Livskraft helbredes langsomt og kan efterlade en Karakter svækket igennem lang tid.
Livskraft bestemmes primært i 1. niveau af Karakterens race og Fysik. Men den stiger også ganske lidt (typisk med +1) ved hvert niveau. En Karakter på -1 LK er på dødens rand.
Skadereduktion
I MYTIKA har brynjer og panser skadereduktion (SR), som er en beskyttelse, der trækkes fra et angrebs skade. En god brynje gør således ikke en Karakter sværere at ramme, men derimod sværere at skade.
Kritisk-træf
I MYTIKA er der forskellige versioner af Kritisk-træf, afhængigt af det brugte regelsystem.
I sin simpleste version fungerer det således:
Et våben har en sandsynlighed for at få et Kritisk-træf bestemt af våbentype, kvalitet og Karakteren der bruger dets evner. Et Kritisk-træf bestemmes altid af terningkastets resultat før justeringer. Så har en Karakter et våben, med et Kritisk-træf på 20, får Karakteren kun et Kritisk-træf hvis terningen lander på 20.
Skade fra et Kritisk-træf er altid maksimeret og deles ligeligt mellem KF og LK. Et kritisk-træf, trækker således altid blod fra sin modstander.
I MYTIKA Basis og Avanceret har alle våben en Kritisk-træf justering. Den kunne se således ud: 20 (+4/+2t6). De specifikke tal for våbenets Kritisk-træf justering kan variere.
Det første tal (+4/2t6) er en bonus til et Sværhedsgradkast, der udføres når et Kritisk-træf er konstateret, for at se hvor kritisk angrebet er. Desto højere resultat, desto farligere og mere dødeligt er resultatet. Lette våben har en lille bonus, og tunge våben har en stor bonus til dette kast.
Det andet tal (4/+2t6) er en bonusskade, som våbnet kan give oveni sin normale skade ved et Kritisk-træf. Denne bonusskade kan justeres ved at lægge yderligere en terning til eller trække en terning fra, afhængigt af Sværhedsgradkastet. Bonusskade er normal skade, og gives derfor som udgangspunkt til KF.
Restituering og Helbredelse
Der er stor forskel på, om en Karakter har taget fysisk skade i form af tabt LK eller alene fået en række overfladiske skader i form af tabt KF. Det er generelt set meget nemmere at helbrede tabt KF end tabt LK.
Uanset om der er tale om KF eller LK, er der tre typer for helbredelse af skader og sår i MYTIKA.
Behandling
En skadet Karakter kan behandles af kyndige hænder. Dette kan være en Karakter med Færdighed (Helbrede) eller en egenskab, der kan helbrede. Som regel helbredes 1 LK, mens det ofte vil være muligt at helbrede 2-4 KF.
Kort og Langt hvil
Et Kort hvil kan udføres to gange dagligt og helbreder 2 KF hver gang.
Et Langt hvil kan udføres en gange dagligt og helbreder Karakterens niveau + Fysik KF og 1 LK.
Magisk og overnaturlig helbredelse
Besværgelser og overnaturlige egenskaber, gør det lettere at helbrede LK. Men de fungerer fortsat bedst på KF. De fleste egenskaber helbreder 1 LK, eller 1t6 eller 2t6 KF er ikke unormalt. Det præcise tal er helt op til egenskaben eller besværgelsen.
Udstyr og genstande
Skjolde
I MYTIKA er det bedste forsvar for at undgå at blive ramt skjolde. Skjolde giver en bonus på Forsvar baseret på størrelsen af skjoldet, samt hvordan Karakteren kæmper. Denne bonus kan ses i tabellen herunder.
Det bliver herved tydeligt, at skjolde giver betydelig beskyttelse imod at blive ramt af modstandere. Men skjolde er tunge og går ofte i stykker. Ligeledes vil taktiske modstandere forsøge at afvæbne fjender med skjold eller direkte smadre det.
Genstande af kvalitet vs magiske genstande
I MYTIKA er magiske genstande sjældne, i stedet spiller genstande af kvalitet en stor rolle.
Dårlig kvalitet gør genstanden dårligere, men også billigere og kan være den eneste måde en Karakter har råd til brynje og våben i starten af sin karriere. Et eksempel kan være et ubalanceret saxsværd, der har -2 til alle angrebskast.
Mesterlavet kvalitet derimod gør genstanden bedre, men er også dyrt. En mesterlavet genstand koster nemt 10 gange mere, end en genstand af normalt kvalitet. Eksempler på mesterlavet kvalitet kan være et yderst velbalanceret våben, der har +1 til alle angrebskast, eller en ekstra skarp klinge der giver +1 skade.
Specielle materialer
Magiske genstande i MYTIKA er meget sjældne og kan kun skabes af overnaturlige væsner som ellefolk og dvergar. I stedet er der de sagnomspundne ulfbehrt genstande og en række specielle typer af materialer. Uanset hvilken af nedenstående materialer der er tale om, er det et tydeligt tegn på ekstrem velstand eller succes i Midgård.
Brynjer skabt i drageskæl beskytter som det bedste stålpanser og glimter som små juveler i solen. Buer skabt af det lette og yderst fleksible alfetræ fra ellekongens skove, har bedre rækkevidde og skade. Jerntræ bragt til Midgård af jætteyngel, bruges til at lave skjolde der beskytter imod overnaturlige angreb, så som besværgelser og forbandelser.
Ulfbehrt genstande er mytiske genstande skabt af kongestål eller damaskusstål fra det fjerne østen. Damaskusstål er så stærkt, at det skærer gennem andet metal, som var det bly. Prisen på damaskusstål er så høj, at kun de rigeste og mægtigste konger har råd til det. Enhver Ulfbehrt genstand er i sig selv myteomspundet. Den hemmelighedsfyldte opskrift på at ændre malm til stål, der kan skade jætter og vætter kaldes for koldtstål og sølvvåben er kendt som virkningsfulde overfor dødsvæsner, berserkere og hamskiftere.
…..
Det var første del om de grundlæggende regler i MYTIKA:Heimdal. Næste gang ser vi på regler for eventyr og sociale interaktioner. Indtil da - må vindene være med jer.
Har du nogen spørgsmål, enten til bloggen eller af mere generel karakter, så skriv til os inde på vores Facebook side, eller her på hjemmesiden. Så vil vi svare så hurtigt og grundigt som muligt. :-)